Geblokkeerd door angst? Zo kom je weer in beweging!

Eens in de zoveel tijd heb ik een ouderwetse faalangstaanval. Dat houdt in dat ik zó ontzettend veel zelfkritiek heb dat ik twijfel aan alles wat ik doe. Het moeilijkste is voor mij op dat moment om te schrijven. Want ik twijfel dan niet alleen aan de stukken die ik schrijf, maar ik heb kritiek op elk woord, elke zin… Gevolg: ik blokkeer. Er komt niets meer uit mijn handen. Vervolgens vind ik het erg dat het me door de angst niet meer lukt iets voor elkaar te krijgen. Zelfafwijzing over zelfafwijzing, de vicieuze cirkel. Gelukkig heb ik ondertussen een manier gevonden om mezelf weer in beweging te krijgen als ik me zo verlamd voel door angst. En die manier deel ik graag met jou!

Een presentatie geven, je baas om salarisverhoging vragen of misschien afstuderen. Allemaal dingen die veel mensen graag nog even uitstellen. Soms wil je iets doen maar is de angst om af te gaan zo groot, dat je er bijna van overtuigd raakt dat je het helemaal niet wilt. Als je nog vastzit in de vraag of je het nu wel of niet wilt doen, dan heb je misschien iets aan dit artikel. Weet ja al dat je het écht wilt doen en dat je je niet meer door die angst wilt laten tegenhouden? Lees dan nog even verder.

Niet hoe maar wie

Stel jezelf eerst een andere vraag. We zijn geneigd onze hersenen te pijnigen op de vraag hoe we ons probleem kunnen oplossen, terwijl “wie?” een veel fijnere vraag is. Aan wie kunnen we hulp vragen? Hulp ontvangen kan natuurlijk in allerlei vormen. Misschien heb je iemand nodig om mee te sparren, of juist iemand die je stap voor stap helpt, iemand om je presentatie op te oefenen, of iemand die gewoon naast je zit terwijl jij werkt. Whatever works for you. Vaak helpt het ook al om gewoon je angst met iemand te delen want dan blijkt deze ineens heel menselijk te zijn!

Als hulp vragen geen optie is, volg dan de deze stappen:

1. Observeer

Geef aandacht aan de signalen van je lichaam. Hoe voelt je angst? Waar voel je dat in je lijf? Observeer zonder te oordelen. Deze keer is de angst zo groot geworden dat je geblokkeerd bent geraakt, maar de volgende keer herken je het eerder door te letten op de signalen van je lijf.

2. Accepteer wat je voelt

Vaak is het juist het gevecht met de angst dat voor verlamming zorgt. Haal het oordeel eraf en accepteer dat je bang voelt. Dat is menselijk en helemaal oké.

3. Breng jezelf met iets anders in beweging

Zorg ervoor dat je met iets anders, wat er een beetje op lijkt, in beweging komt. In mijn schrijfblokkades ga ik bijvoorbeeld een stuk in mijn dagboek schrijven. Zo heb ik in ieder geval iets geschreven. Dat is al een succeservaring op zich en zorgt weer voor wat meer zelfvertrouwen.

4. Bepaal je eerste kleine stapje

Bedenk voor jezelf wat het eerste kleine stapje is op weg naar dat wat je wilt doen. Alleen het eerste stapje. Misschien is dat achter je bureau gaan zitten. Misschien is dat je telefoon pakken. Of je schoenen aantrekken. Is te doen toch?

5. Aan de slag (er zit niets anders op)

Zet die eerste kleine stap. Gedaan? Fantastisch! Wat is de volgende kleine stap? Doe dat! Probeer nog niet de hele trap te zien, maar bekijk het trede voor trede.

6. Blijven ademen

Blijf vooral ademen. Je zult merken dat je met elke ademhaling iets rustiger wordt. Zo kom je stapje voor stapje dichterbij je doel.

Als ik na alle zes stappen nog niet vooruit ben gekomen, begin ik gewoon weer bij de eerste stap. Op den duur merk je dat je door de angst heen komt en de blokkade weg is!

Dit artikel verscheen eerder op 365dagensuccesvol.nl. Het origineel vind je hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *